Учёные обнаружили в Якутии хорошо сохранившиеся останки древних существ

— Ученые Института нефтегазовой геологии и геофизики им.А.А.Трофимука (ИНГГ, Новосибирск) обнаружили уникальный палеонтологический материал в отдаленных районах Якутии, сообщает пресс-служба ИНГГ.

Экспедиция проводилась к юго-западу от дельты Лены, на реке Хорбусуонка (правый приток реки Оленек).

Отмечается, что в районе Хорбусуонки находятся уникальные докембрийские геологические разрезы, которые практически не зарастают мхами и отличаются прекрасной обнаженностью пород.

Экспедиция обнаружила местонахождение ископаемых эдиакарских (иначе — вендских, живших около 635-542 млн лет назад) организмов с уникальной сохранностью мягких тканей, что представляет собой редкий случай превращения этих мягкотелых существ в окаменелости.

«Породы, которые исследовали ученые, образовались более 500 миллионов лет назад — во время эдиакария и начала кембрия. Сотрудники ИНГГ СО РАН намерены выяснить, какие экологические и биологические перестройки происходили на Земле в то время», — говорится в сообщении.

Подчеркивается, что на границе эдиакария (венда) и кембрия был запущен механизм биоперемешивания осадка роющими животными, появился зоопланктон и фитопланктон, и все это должно было отразиться на составе захороненного органического вещества, круговороте углерода и других элементов, окислительно-восстановительных обстановках, балансе и перераспределении осадка в бассейне.

«Без учета биологического фактора геологические построения могут оказаться неполноценными и даже ошибочными», — отмечается в сообщении.

Представители эдиакарской (вендской) биоты повсеместно заселили планету около 580 млн лет назад и исчезли 540 млн лет назад. Это были организмы разного размера — от 1 см и до 1,5 м, при этом они не являлись ни растениями, ни животными. Некоторые из них состояли из отсеков, камер, как надувные матрасы, которые имели самую разную форму. При этом наличие мышц, кишечника, рта, движения на отпечатках не проявляется. Обитали вендобионты на мелководье, а питательной средой для них были сообщества бактерий.

По одной из гипотез, к массовому вымиранию вендобионтов привело появление первых животных 550 млн лет назад, следы которых также ранее были обнаружены в Якутии, сообщает Interfax-Russia.ru.

16:26, 02.05.2019 г. — VestiRegion.ru

VestiRegion.ru → Горячие новости → Учёные обнаружили в Якутии хорошо сохранившиеся останки древних существ

click to find out more 11.03.2020, 00:43

I simply want to tell you that I am very new to blogging and seriously savored you're blog. Probably I’m want to bookmark your website . You surely come with really good writings. Thanks a bunch for revealing your web site.

Google 13.03.2020, 02:22

I really like it when individuals come together and share ideas. Great blog, stick with it!

max poker88 13.03.2020, 07:35

Aw, this was an incredibly good post. Taking a few minutes and actual effort to produce a great article… but what can I say… I hesitate a whole lot and never seem to get nearly anything done.

s1288 13.03.2020, 10:24

I'm very pleased to discover this website. I want to to thank you for ones time just for this fantastic read!! I definitely liked every part of it and I have you saved as a favorite to see new information in your website.

idn poker88 13.03.2020, 10:44

A motivating discussion is worth comment. I believe that you should write more about this topic, it might not be a taboo matter but generally people do not speak about such subjects. To the next! All the best!!

poker online 13.03.2020, 16:57

Excellent post! We will be linking to this particularly great article on our website. Keep up the good writing.

s1288 13.03.2020, 19:17

I’m amazed, I must say. Rarely do I come across a blog that’s both equally educative and engaging, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The issue is something that not enough men and women are speaking intelligently about. I am very happy I found this in my search for something concerning this.

sabung ayam online 13.03.2020, 23:57

Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this post and the rest of the site is very good.

tempat resepsi murah 14.03.2020, 05:24

This page certainly has all of the info I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

s128apk 14.03.2020, 08:52

I seriously love your site... Excellent colors & theme. Did you build this web site yourself? Please reply back as I’m hoping to create my own personal website and want to know where you got this from or what the theme is called. Appreciate it!

agen joker123 slot 14.03.2020, 11:25

I blog quite often and I truly thank you for your information. This article has truly peaked my interest. I will bookmark your blog and keep checking for new information about once a week. I opted in for your Feed too.

aplikasi joker123 14.03.2020, 14:05

An impressive share! I have just forwarded this onto a coworker who was conducting a little research on this. And he in fact bought me dinner because I discovered it for him... lol. So let me reword this... Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this topic here on your internet site.

long distance relationship tips 14.03.2020, 17:16

Excellent article! We are linking to this great post on our website. Keep up the great writing.

sbobet88 login 14.03.2020, 18:09

You ought to be a part of a contest for one of the greatest blogs on the internet. I'm going to recommend this website!

download idnpoker 14.03.2020, 19:04

Good web site you have here... It’s hard to find good quality writing like yours these days. I truly appreciate individuals like you! Take care!!

nyiatourtravel.com 14.03.2020, 23:25

I enjoy reading an article that will make people think. Also, many thanks for allowing me to comment!

idnpoker apk 15.03.2020, 08:38

Everything is very open with a really clear explanation of the challenges. It was really informative. Your website is very helpful. Thank you for sharing!

НовостиНародные новостиПробки во ВладивостокеПубликацииRSS